Creativitatea și LIFE-COACHING-ul

Personal, cred cu tărie, că un nou punct de vedere, din perspectiva acceptării SCHIMBĂRII în viața personală, îl reprezintă CREATIVITATEA : Cum ne putem canaliza gândurile astfel încât să găsim mai repede și în beneficiul personal, soluții la problemele cu care suntem confruntați zilnic !
La ce ne-ar ajuta un astfel de demers ?
Pur și simplu :
– vom putea prelua și prelucra FRUSTRĂRILE (nemulțumiri personale) ca pe niște STĂRI DE FAPT (lăsăm emoția, de orice natură ar fi ea, să ne solicite organismul, ca ulterior, să captăm, să analizăm și să înțelegem reacția organismului);
vom evita să mai căutăm vinovați, lucruri care creează automat CONFLICT INTERIOR.
Cu alte cuvinte: Ne vom SIMȚI mai BINE !
Pornind de la două dintre definițiile creativității :
– Capacitate de a crea, de a produce valori. Sursa: NODEX (2002) ;
– Dispoziție potențială de a crea, însușirea de a fi creator Sursa: MDN (2000)
Reținem că ne putem dezvolta CAPACITATEA de CREAȚIE (de a produce valori pentru noi înșine, dar și pentru alții) pornind de la creerea unei DISPOZIȚII potențiale de a creea. Iată câteva dintre, cele mai importante direcții de A ACȚIONA pentru a NE creea DISPOZIȚII (stări interioare):
1. A fi ISCODITOR : 1. Care caută să pătrundă cu mintea, să afle, să observe cu de-amănuntul; care spionează ; 2. Care pune cuiva întrebări insistente pentru a se informa, care caută să descoasă pe cineva. 3. Care inventează; născocitor. (Sursa: DEX ’09)
A căuta, a pune întrebări, a se informa sunt câteva dintre acțiunile care premerg activitatea de creație. Trebuie să recunoștem că ele sunt specifice vârstei copilăriei, dar în acea perioadă căutăm să aflăm informții, NU suntem capabili să creem un PUZZLE și să vedem o imagine de amsamblu. La vârstă adultă, avem posibilitatea de a DECELA (a pune în evidență) informațiile, să le interconectăm și să tragem o concluzie.
A explora și a investiga un subiect, o situație, presupune analizarea faptelor DE FACTO – recunoașterea acestora prin însăși existența lor – și obținerea unei concluzii, care să răspundă faptelor concrete analizate.
A contesta ipotezele de lucru, presupune a nu accepta tacit o bază de lucru, un sistem impus ; în acest caz putem vorbi de INOVAȚIE – a îmbunătăți o stare de lucruri…
Dacă ar trebui să sintetizez aceste acțiuni, aș folosi 3 cuvinte : CURIOZITATE, CĂUTARE și GÂNDIRE CRITICĂ.
2. A fi PERSISTENT : Care rămâne (multă vreme) neschimbat, care continuă să existe sau să dureze (multă vreme); care se menține fără să slăbească în intensitate Sursa: DEX ’09 (2009)
A insista, cu TENACITATE, în demersurile pe care le întreprinzi, creează un obicei al minții de a se detașa de ideile cu care s-a obișnuit și de a găsi altele noi. Cu alte cuvinte, important ar fi să NU RENUNȚI și să continui să cauți răspunsuri, chiar dacă noile idei ți se par, a fi, extrem de năstrușnice.
A indrăzni să fi DIFERIT (în raport cu ceilalți) – creativitatea necesită un anumit nivel de ÎNCREDERE în SINE ca o condiție prealabilă pentru a fi sensibil la asumarea de riscurilor; dacă ai incredere în tine, asumarea riscurilor nu ți se mai pare o problemă-de-rezolvat, pur și simplu continui pe drumul, pe care ai început să mergi (dispare senzația că ar fi necesară o evaluare de risc).
– A fi TOLERANT într-o situație INCERTĂ – capacitatea de a tolera incertitudinea este importantă în cazul în care o persoană are de gând să treacă de la o idee la un proiect, în situația în care acțiunile, pe care ar trebui să le întreprină, sau chiar scopul nu este pe deplin stabilit. Ca un exemplu aș folosi următoarea zicală : Să dai vrabia din mână, pe cioara de pe gard ! După părerea mea această atitudine ar provoca la părăsirea ZONEI de CONFORT
3. A fi IMAGINATIV (a-ți imagina) – Care poate să-și imagineze cu ușurință; înzestrat cu imaginație vie Sursa: NODEX (2002)
A te juca cu posibilitățile –o idee în curs de dezvoltare presupune manipularea acesteia, în încercarea de a o îmbunătăți.
A face conexiuni – este un proces de sintetizare reunește un amalgam de lucruri disparate ; este ca și cum ai încerca să realizezi un PUZZLE.
A utiliza intuiția – utilizarea de intuiției permite creerea de noi conexiuni și astfel pot să apară gânduri și idei, a căror materializare nu ar fi posibilă, în cazul utilizării unui tip de gândire analitică.
Dacă, și în acest caz, ar fi necesar să sintetizez aceste acțiuni, într-una singură, aș alege : A te JUCA !
4. A COLABORA – 1) A lucra împreună; a participa la elaborarea unei opere sau la realizarea unei acțiuni comune; a coopera; a conlucra. Sursa: NODEX (2002)
A partaja (a împărți cu cineva) produsul – cu alte cuvinte, este vorba despre a împărtăși o idee, sau un produs ( act creativ) în sine, care poate avea un impact dincolo (mai presus) de creatorul său. A nu dori să împarți cu cineva o idee, din punctul meu de vedere, presupune că îți este TEAMĂ că ideea îți va fi furată. Deci, ține minte: De ce îți este teamă, nu vei scăpa ! Teama sau frica este o emoție puternic distructivă, care atrage evenimente asemănătoare.
A oferi și a primi un feed-back – aceasta este tendința de a dori să contribuie și alții la dezvoltarea ideilor tale ; feed-back-ul presupune să auzi varinate noi despre cum ai putea să-ți îmbunătățești propriile idei.
A coopera în mod corespunzător – un creator individual co-operează în mod corespunzător cu alții. Aceasta înseamnă a lucra în colaborare, dacă situația în care te afli o cere (ex.ești blocat și nu poți găsi soluții, sau soluțiile nu te mulțumesc) ; alegerea modalității și a timpului în care ai fi dispus să colaborezi, îți aparține.
5. A fi DISCIPLINAT (organizat) – Care se supune din proprie inițiativă disciplinei și ordinii, care manifestă spirit de disciplină A (se) obișnui cu spiritul de disciplină, de ordine. Sursa: DEX ’09 (2009) ;
Această acțiune, din punctul meu de vedere, este necesară pentru a contrabalansa starea de visare (a visa cu ochii deschiși), ancorându-ne în realitate. Este nevoie de cunoștiințe (informații de specialitate) îndemânare și abilități pentru a modela o idee și a o transforma într-un proiect bine definit, cu scop și obiective clare.
A dezvolta tehnici de lucru – Fiecare dintre noi avem formate anumite abilități, încă din copilărie. Important ar fi să reușim să le îmbunătățim și să le transpunem în modalități de lucru (deprinderi); pentru această acțiune este nevoie de timp și dedicație;
A REFLECTA CRITIC – Este important să evaluăm în mod convergent (focalizator), ideile pe care le-am generat. Pentru a realiza această acțiune este necesar să luăm decizii, ținând cont de scopul pe care ni l-am propus.
A EXERSA și a ÎMBUNĂTĂȚI – Este nevoie de exercițiu pentru a reuși să TE exprimi printr-o acțiune specifică : faci ce ți-ai propus, ești atent la detalii, corectezi greșelile și te asiguri că rezultatul acțiunii este cel preconizat (pe care ți l-ai propus). Cu alte cuvinte,pentru a îmbunătăți o activitate este necesar să exersezi.
Să sintetizăm :
1. Să fi iscoditor însemnă : SĂ FI CURIOS + SĂ CAUȚI răspunsuri + SĂ GÂNDEȘTI CRITIC;
2. Să PERSIȘTI însemnă : Să ÎNDRĂZNEȘTI să FI DIFERIT + Să fi TOLERANT într-o SITUAȚIE INCERTĂ + Să fi TENACE = să fi PERSEVERENT
3. Să fi IMAGINATIV înseamnă : Să TE JOCI cu posibilitățile + Să faci CONEXIUNI + Să-ți folosești INTUIȚIA
4. Să COLABOREZI înseamnă : Să împărtășești idei + Să OFERI și să PRIMEȘTI un FEED-BACK + Să COOPEREZI
5. Să fi DISCIPLINAT însemnă : Să DEZVOLȚI tehnici de lucru + Să REFLECTEZI CRITIC + Să EXERSEZI și să ÎMBUNĂTĂȚEȘTI
Combinațiile care rezultă sunt multiple și mi se pare inutil să apelez la o formulă matemetică pentru a rezolva problema … M-aș rezuma la a vă propune să reflectați la această emunerare de acțiuni și a vă auto-evalua.
Din punctul meu de vedere, pot spune că descopăr o mare asemănare între creativitate și life-coaching : 
Voi ce părere aveți ?! …